Historyczne kadry#4: Wieża Eiffla

Historyczne kadry#4: Wieża Eiffla

W czwartej części naszego cyklu prezentujemy czytelnikom unikatowe zdjęcia wprost z placu budowy i to nie byle jakiej budowy. Wieża nazwana od nazwiska swego konstruktora stała się symbolem Francji i do dziś nim pozostaje.

Co?: Budowa wieży Eiffla. Ażurowa konstrukcja kratowa z kutego żelaza, złożona z ponad 18 000 części połączonych 2,5 mln nitami. Obecnie mierzy ona 324 metry wraz z zamontowaną na jej szczycie anteną. Całkowita masa wynosi 9 tysięcy ton żelaza, a sama jej wysokość waha się w zależności od temperatury i powiewów wiatru.

Kiedy?: Prace przygotowawcze pod budowę wieży rozpoczęto już w 1886 roku. W czerwcu 1887 roku zakończono prace przy fundamentach.W 1888 roku cztery słupy zostały połączone w jedną platformę, widoczną na zdjęciu, zaś całość zakończono 31 marca 1889, kiedy to sam Eiffel wywiesił flagę Francji na zaprojektowanej przez siebie konstrukcji i rzekł do zgromadzonego tłumu: Wznoszę dla Paryża, dla Francji, dla świata tę oto wieżę ze stali. Będzie to najwyższa wieża na świecie (dziś jest to nadal najwyższa budowla Paryża, jedna w samej Francji znajdują się już cztery wyższe od niej budowle).

Gdzie?: Avenue Gustave Eiffel w Paryżu – Pole Marsowe (lokalizacja wybrana ze 107 propozycji).

Kto?: Za pomysł konstrukcji słynnej wieży odpowiada zespół trzech architektów: Gustave Eiffel, Maurice Koechlin, Émile Nouguier. Ostatecznie Eiffel wykupił od swoich współpracowników prawa autorskie wraz z prawami do własności intelektualnej projektu, zaś od 1887 roku pracami kierował Koechlin.

Tło: Wieża powstała specjalnie z okazji paryskiej wystawy światowej w 1889 roku. Jej budowa wywołała spore kontrowersje i podzieliła paryżan na dwa obozy: tych którym wieża przypadła do gustu i tych, jak znany pisarz Guy de Maupassant oraz kilkunastu innych artystów podpisanych pod Protestem artystów, którzy nie mogli wyobrazić sobie Paryża z ta gigantyczną konstrukcją. Sama wieża miała być rozebrana w ciągu dwudziestu lat od wystawy, jednak dzięki umieszczeniu na niej telegrafu przetrwała i stała się jedną z najczęściej odwiedzanych zabytków Paryża. Koszt jej budowy wynoszący prawie 8 mln franków zwrócił się w większości w ciągu 5 miesięcy od otwarcia wieży dla turystów.

Kadr: Fotografia przedstawia budowę wieży w momencie gdy już cztery podstawy (mierzące po 25 metrów) zostały postawione na betonowych filarach (sięgających 14 metrów pod ziemię z jednej strony, zaś z drugiej 8m.) i połączone w platformę.

Inne kadry:

 

 Poprzednie wpisy:

Copyright ©http://empiresilesia.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *