Przegląd Literatury 10/2015 (37)

Przed nami już 10 tegoroczny przegląd a w nim kolejne 5 pozycji. Głośna i skandalizująca powieść Nabokova, sci fi z akcją w średniowiecznych Niemczech, 2 tom rewelacyjnej trylogii oraz dwie inne doskonałe powieści, klasyki wprost z Japonii i Kolumbii.

AUTOR: Vladimir Nabokov
TYTUŁ: Lolita
Tłumaczenie: Michał Kłobukowski
Tytuł oryginału: Lolita
Wydawnictwo: MUZA SA
Data wydania: 2013 (I wyd: 1955)
ISBN: 978-83-7758-374-4

OPIS:

Lolita – najgłośniejsza powieść Nabokova, jednego z najwybitniejszych pisarzy XX wieku, jest opisem seksualnej obsesji czterdziestoletniego mężczyzny na punkcie dwunastoletniej dziewczynki Dolores. Powieść przetłumaczono na kilkadziesiąt języków, wydawano ją w atmosferze kontrowersji i protestów, a autora pomawiano o pornografię i pedofilię. Obecnie uznawana jest za jedno z arcydzieł literatury światowej. Sfilmował ją w 1962 roku Stanley Kubrick i ponownie w 1997 Adrian Lyne.

OCENA:

Nabokov to jeden z najbardziej kontrowersyjnych pisarzy XX wieku, a Lolita uważana jest za jedną z najbardziej skandalizujących jego powieści. Zamysł jest skandalizujący, jednak wykonanie mocno zawiedzie tych, co liczą na pornograficzną opowieść z elementami pedofilii. Nabokov stworzył za to pełną zawiłości historie nie ofiary, a sprawcy (bardzo rzadki motyw nie tylko w literaturze). Osoby opętanej niepohamowanym pociągiem do młodych, nieletnich kobiet. Jest to niezwykle realistyczny portret człowieka zatraconego w namiętności, która doprowadza go do moralnego upadku. Niezwykle ciekawa powieść.

AUTOR: Michael Flynn
TYTUŁ: Eifelheim
Tłumaczenie: Tomasz Walenciak
Tytuł oryginału: Eifelheim
Wydawnictwo: Solaris
Data wydania: 2011 (I wyd: 2006)
ISBN: 978-83-7590-076-7

OPIS:

Rok 1349. Podczas epidemii Czarnej Śmierci pewna wioska w Schwarzwaldzie zniknęła z powierzchni ziemi i nigdy nie osiedlono się tam ponownie. Wieki później, zjawisko to przyciąga uwagę historyka, Toma Schwoerina, i jego życiowej towarzyszki, Sharon Nagy, zajmującej się kosmologią. Co wspólnego mają ze sobą latające potwory ze średniowiecznych podań i zagadnienia kosmologii związane ze zmianami w pomiarach prędkości światła?

Czy zagadkowe freski w podziemiach Franziskanerkirche we Freiburgu mogą pomóc rozwiązać zagadkę podróży w podprzestrzeni? Kim byli tajemniczy goście ostatniego proboszcza Oberhochwald, ojca Dietricha? Przedstawiając zetknięcie dwóch opartych na naukowym myśleniu cywilizacji, powieść Michaela Flynna nie tylko w obala dotyczące Średniowiecza stereotypy, ale pozwala rzucić krytycznym okiem na współczesny rzekomy racjonalizm.

OCENA:

Na poczatku Eifelheim było opowiadaniem, by później przekształcić się w ponad sześciuset stronicową przeplatającą się wzajemnie historię. Z jednej strony mamy losy dwójki współczesnych uczonych, a z drugiej dzieje małej średniowiecznej parafii z owianego mitami Schwarzwaldu. Flynn stworzył nie tylko ciekawe połączenie dwóch odmiennych czasów i innych toków rozumowania, ale wplótł w historię także pozaziemska cywilizację, niejako tworząc trójwymiarową historię. Książka dobra, świeża, pełna ciekawych pomysłów i intrygujących naukowych spekulacji.  To także powieść o odmienności, którą można mimo wszystko pokonać.

AUTOR: Paul Hoffman
TYTUŁ: Anioł Śmierci
Tłumaczenie: Izabela Matuszewska
Tytuł oryginału: The Last Four Things
Wydawnictwo: Albatros
Data wydania: 2012
ISBN: 978-83-7659-718-8
SERIA: Lewa ręka Boga II

OPIS:

Po upadku Memphis Thomas Cale powraca do upiornego Sanktuarium. W ślad za nim podążają jego przyjaciele – Mętny Henri, Klais i Idrys Pukke. Jednak Klais szybko opuszcza kompanię, by spróbować ułożyć sobie na nowo życie wśród kleftów, zbójeckich górali. U boku chłopaka pozostaje tylko Henri. Zakon ma wobec Cale’a dalekosiężne plany… Odkupiciel angażuje młodzieńca do realizacji swej wizji – Cale, niegdyś jedyny niepokorny i skłonny do współczucia uczeń zgromadzenia, teraz ma stać się Aniołem Śmierci, wcielonym boskim gniewem, ostatecznym narzędziem zniszczenia. Upadek ludzkości i krwawa łaźnia są konieczne, jak mówi Bosco. Jedynie poprzez zniszczenie możliwe są powtórne narodziny świata, powtórne stworzenie. Cale wydaje się akceptować swój los – przeznaczenie niszczyciela świata. Absolutna potęga jest w zasięgu jego ręki, chłopak ma pod swoim dowództwem potężny oddział przyboczny, dwustu czyśćcowych skazańców. Pierwsze zadanie kończy się spektakularnym sukcesem… Już niebawem Cale stanie na czele największej armii odkupicieli i rozpocznie krwawe dzieło zbawienia. Jednak dusza Cale’a jest bardziej skomplikowana niż mogliby przypuszczać jego mentorzy. Miotany sprzecznymi odczuciami, zrozpaczony, chory z nienawiści młodzieniec nie jest narzędziem idealnym – wystarczy jeden błąd odkupicieli, by Cale zszedł z przeznaczonej mu ścieżki.

OCENA:

Druga część trylogii Lewa ręka Boga, to powieść minimalnie gorsza od poprzedniczki, jednak to nadal kawał świetnej literatury. Hoffman po raz kolejny sięga po popularne schematy i motywy, mieląc je i podając w formie opowieści, która nie raz zaskakuje i wprowadza w konsternację czytelnika przywykłego do powtarzania tych samych motywów. Książka Brytyjczyka to doskonały przykład jak napisać popularną powieść. Cytaty i nawiązania do współczesnych pop-kulturalnych ikon to niejedyna zaleta Anioła Śmierci. Wartka akcja, ciekawie skonstruowani, choć na pozór zalatujący sztampą, bohaterowie, świat skonstruowany na wzór naszego, ale jakże odmienny. To ciekawa alternatywa do wszelkiej maści Zmierzchów itp.

AUTOR: Sakyo Komatsu
TYTUŁ: Zatonięcie Japonii
Tłumaczenie: Mikołaj Melanowicz
Tytuł oryginału: Nihon-chimbotsu
Wydawnictwo: Poznańskie
Data wydania: 1989
ISBN: 83-210-0831-3

OPIS:

Na skutek gigantycznego trzęsienia ziemi całej Japonii zagraża zagłada. Japończycy są przewożeni na inne kontynenty.

OCENA:

Jedna z najważniejszych powieści sci-fi w Japonii. Mimo ubiegu lat wciąż cieszy się dużą popularnością. W momencie premiery wywołała burzę, a w społeczeństwie Kraju Kwitnącej Wiśni narosło przeświadczenie o możliwości urzeczywistnienia opisanej historii. Komatsu sprawnie prowadzi swoją opowieść, wtłaczając w strony powieści całe setki naukowych faktów. Akcja, choć momentami przeskakuje do przodu z wielką prędkością, trzyma w napięciu, nawet mimo tego, że niemal od poczatku wiemy co się stanie. Cała historia przedstawiona została w kronikarski i bardzo prawdopodobny przedstawiona przez co książka Komatsu  do dzisiaj jest czytana i do dzisiaj powoduje dreszcze u mieszkańców archipelagu japońskiego.

AUTOR: Gabriel Garcia Marquez
TYTUŁ: Sto lat samotności
Tłumaczenie: Grażyna Grudzińska i Kalina Wojciechowska
Tytuł oryginału: Cien anos de soledad
Wydawnictwo: Mediasat
Data wydania: I wyd: 1967
ISBN: 83-89651-79-3
SERIA: Kolekcja Gazety Wyborczej

OPIS:

Miała to być pierwsza powieść Gabriela Garcii Marqueza. Dzięki swym dziadkom znał historię Macondo i dzieje rodziny Buendia, prześladowanej fatum kazirodztwa. Świat, w którym rzeczy nadzwyczajne miały wymiar szarej codzienności, zwyczajność zaś przyjmowana była jako zjawisko nadprzyrodzone, świat bez czasu, gdzie wiele rzeczy nie miało jeszcze nazw, był też jego światem. Potrzebował aż dwudziestu lat, by wreszcie spisać te rodzinne opowieści z całym dobrodziejstwem i przekleństwem odniesień biblijnych, baśniowych, literackich, politycznych; uświadomił nam, że “plemiona skazane na sto lat samotności nie mają już drugiej szansy na ziemi”.

OCENA:

Sto lat samotności to powieść niczym rzeka, usiana wodospadami i kataraktami, zasilana małymi i większymi dopływami. Raz płynie swobodnie i spokojnie, a raz pędzi zmiatając wszystko po drodze. Niczym historia z kart tej opowieści. To dzieje jednej rodziny w świecie z pogranicza realizmu i magii, choć fantastyki tam praktycznie nie znajdziemy. Magiczny realizm ukazany w książce Margueza potęguje niesamowitą atmosferę obecną niemal na każdej stronnicy powieści, a jedna taka strona jest niczym cała powieść innego autora. Kolumbijczyk stworzył dzieło kompletne, wielowymiarowe i napisane niezwykle bogatym językiem. To powieść, którą każdy powinien znać. Bo życie to Uroboros.

Post Author: Rulez260

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *