Sztuka

Sztuka szoku: Wesoła kompania, Bartolomeo Passeroti

Bartolomeo_Passerrotti_Allegra_Compagnia

Obraz Passerotiego szokuje nawet dzisiaj. Barwna galeria postaci ukazana przez pryzmat ludzkich przywar i ułomności to jeden z najlepszych przykładów zezwierzęcenia w sztuce. Tym bardziej zaskakuje fakt, że Passeroti był malarzem religijnym. Czy starał się nam coś tym obrazem przekazać?

Bartolomeo Passeroti
ur. 28 czerwca 1529 w Bolonii, zm. 3 czerwca 1592 Bolonia

W latach 1551–1560 pracował w Rzymie. Malował głównie obrazy religijne, a także sceny rodzajowe i portrety. Był prekursorem włoskiego malarstwa rodzajowego, stylistycznie i treściowo nawiązując do Pietera Aerstena i Joachima Beuckelaera. Swoje obrazy sygnował wizerunkiem wróbla (wł. passerotto – wróbelek). Jego synowie: Tiburzio, Ventura i Aurelio oraz wnukowie: Gaspare i Arcangelo również byli malarzami.

  • Botanik – Rzym, Galleria Spada
  • Dwie przekupki i dziecko z drobiem i warzywami (ok. 1580) – Berlin, Gemaeldegalerie
  • Hodowca psów (1585-90) – Florencja, Galleria Palatina
  • Koronacja NMP ze świętymi – Adelaide, Art Gallery of South Australia
  • Portret dowódcy (1575-80) – Berlin, Gemaeldegalerie
  • Portret papieża Grzegorza XIII (ok. 1580) – Gotha, Schloss Fridenstein
  • Portret papieża Piusa V (ok. 1566) – Baltimore, The Walters Art Museum
  • Portret Sertorio Sertoriego (1577) – Modena, Galleria Estense
  • Rodzina Perracchini (1569) – Rzym, Galleria Collona
  • Sklep rzeźnicki (1578-80) – Rzym, Galleria Nazionale d’Arte Antica
  • Sprzedawcy kurczaków – Florencja, Collezione Roberto Longhi
  • Stragan rybny (1578-80) – Rzym, Galleria Nazionale d’Arte Antica
  • Święta Katarzyna Sieneńska (1580) – Scandiano, Nativita di Maria
  • Święty Dominik i albigensi – Bolonia, Pinacoteka Nazionale

Bartolomeo_Passerrotti_Allegra_Compagnia


Wesoła kompania Passerotiego to doskonały przykład groteskowości malarzy z kręgu bolońskiego. Wesoła kompania to istotnie groteskowa grupa odrażających postaci stawiających siebie na równi ze zwierzętami, co w tym przypadku uosobione jest przez centralne umieszczenie psa. Ludzkie postacie na obrazie to zbiór najbardziej odrażających cech ludzkiego charakteru w postrzeganiu ówczesnego społeczeństwa. Postacie są brzydkie pod względem fizycznym, także ich moralność zaświadcza o zezwierzęceniu. Alkohol, lubieżność, nagość, obżarstwo i zabawa – to ich przymioty. Obraz ten miał zaświadczać do czego prowadzi niczym niepohamowane życie żądzą – do zezwierzęcenia. Człowiek równy zwierzęciu, a nie taki był przecież boski plan.

Szczególną rolę Passerotii postawił przed znajdującymi się z tyłu figurami murzynów, które jakby wychylają się z ciemności lub otchłani nawiązującej do koszmarów sennych. Dwie czarne fizjonomie wychylające się z czerni dodatkowo wzmacniają groteskowość całej sceny. Postacie te, podobnie lubieżne jak pozostała trójka posiadają typowe cechy hybryd miedzy ludźmi a zwierzętami – to małpoludy, które tylko udają ludzi.   

Copyright ©http://empiresilesia.pl

2 thoughts on “Sztuka szoku: Wesoła kompania, Bartolomeo Passeroti

  1. Bardzo dobrze czyta się tego typu artykuły, gdzie podane ciekawostki, z życia artysty, uczlowieczaja go, nadając jeszcze większą wartość jego prac

  2. Wielcy artyści widzą “głębiej” i ‘dalej”. I taka powinna być prawdziwa sztuka, nie tylko piękna ale z przesłaniem, z przekazaniem jakiś prawd bliskich autorowi. Sztuka nie tylko cieszy oko ale i uczy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back To Top