W ostatnim tegorocznym Przeglądzie prezentujemy: wspaniałą space-operę, nową powieść poczytnego austriackiego autora, zaskakująco dobra opowieść wschodzącej gwiazdy literatury amerykańskiej, kolejne arcydzieło Moersa oraz klasyk literaturoznawczy autora Opowieści z Narnii.
TYTUŁ | Wojna Kalibana |
AUTOR | James S.A. Corey |
TŁUMACZENIE | Marek Pawelec |
WYDAWNICTWO | MAG |
DATA i MIEJSCE WYDANIA | Warszawa 2018 |
SERIA | The Expanse |
TYTUŁ ORYGINAŁU | Caliban’s War |
OPIS
Jak na kogoś, kto wcale nie zamierzał naruszać kruchej równowagi sił w układzie słonecznym, Jim Holden zrobił to naprawdę porządnie. Choć Ziemia i Mars przestały do siebie strzelać, ich sojusz legł w gruzach. Planety zewnętrzne i Pas nie czują się jeszcze pewnie w świeżo zdobytej – być może tymczasowej – autonomii. I właśnie wtedy na jednym z księżyców Jowisza atakuje pojedynczy superżołnierz, mordując oddziały Ziemian i Marsjan, na nowo wzbudzając zarzewie wojny. Wszyscy starają się odkryć, czy to zapowiedź ataku obcych, czy też niebezpieczeństwo kryje się znacznie bliżej domu.
NOTKA
Drugi tom przygód Jamesa Holdena i jego rpg-owej drużyny być może nie utrzymuje poziomu pierwszej części, ale mimo wszystko to nadal jedna z najlepszych space-oper, jakie czytelnik może sobie wyobrazić w zalewie podobnego g…na. To co odróżnia dzieło spółki autorów od podobnych pozycji, to nie tylko wartka akcja, ciekawe dialogi, ale przede wszystkim pomysł na fabułę, która sumuje wiele wątków znanych z innych światów sci-fi oraz sam wykreowany świat, który jest przebogaty i przemyślany. Seria The Expanse cieszy się zasłużoną popularnością (w czym wielka zasługa jednego z najlepszych seriali sci-fi od lat), co nie dziwi, biorąc pod uwagę fakt, że została naprawdę dobrze napisana.
TYTUŁ | Chciwość |
AUTOR | Marc Elsberg |
TŁUMACZENIE | Elżbieta Ptaszyńska-Sadowska |
WYDAWNICTWO | WAB |
DATA i MIEJSCE WYDANIA | Warszawa 2019 |
SERIA | |
TYTUŁ ORYGINAŁU | Gier |
OPIS
Po bestsellerowym Blackoucie, Zero i Helisie pisarz podjął się gorącego tematu kryzysu, do którego doprowadził kapitalizm. Nierówności w dystrybucji dóbr i wszechobecna bieda w dobie konsumpcjonizmu skutkują masowymi protestami. Pisarz zdaje się mieć jednak pomysł na wyjście z kryzysu. Bankructwo banków, korporacji i państw prowadzi do nasilających się konfliktów międzynarodowych, a garstka uprzywilejowanych czerpie z nich korzyści. Znany laureat Nagrody Nobla na szczycie w Berlinie ma wygłosić przemówienie – Herbert Thompson miał znaleźć formułę, dzięki której dobrobyt stanie się dostępny dla wszystkich. Świat może jednak nie poznać genialnego rozwiązania – Thompson i jego asystent giną w wypadku samochodowym. Świadek wypadku zostaje wciągnięty w niebezpieczną grę. Czy uda mu się poznać remedium na nierówności społeczne?
NOTKA
Nie rozumiemy niestety zachwytu świata dla powieści Austriaka. To po prostu żmudne rzemiosło z oklepanymi pomysłami, ale napędzane potężną machiną promocyjną, co jest chyba najważniejszą z przyczyn sukcesu powieści Elsberga. No może trzeba do tego zaliczyć jeszcze fakt, że czyta się je dobrze, bo też napisano je prostym językiem, jakby idealnie skrojonym pod podróże pociągiem czy autobusem. Może dla setek ludzi pomysły, jakie umieszcza autor w swojej książce są odkrywcze, ale dla oczytanych stanowią zaledwie oklepane i mocno naciągane motywy. Nam się nie podobało, ale rozumiemy, dlaczego każda kolejna książka wiedeńskiego pisarza jest tak wyczekiwana.
TYTUŁ | Der Bücherdrache |
AUTOR | Walter Moers |
TŁUMACZENIE | |
WYDAWNICTWO | Penguin Verlag |
DATA i MIEJSCE WYDANIA | Mūnchen 2019 |
SERIA | Zamonien |
TYTUŁ ORYGINAŁU |
NOTKA
Czytanie Moersa w originale to nie lada wyzwanie. Autor nie boi się bowiem gier słownych nieczytelnych nawet dla znawców języka niemieckiego. Smok książkowy to kolejna doskonała przygoda w mitycznej Camonii. Moers tworzy swój niezwykły świat z żelazną konsekwencją i polotem, jakiego próżno szukać u innych autorów. Wpisuje się tym w niemiecką szkołę literatury baśniowej reprezentowaną przez takie tuzy słowa pisanego, jak Michael Ende, Cornelia Funke, Erich Kästner czy Olfried Preussler. Dla Moersa wyobraźnia nie zna granic, słowo pisane nie stanowi przeszkody, a samodzielnie wykonane ilustracje dopełniają obrazu geniuszu. Kolejna wspaniała przygoda w świecie, który aż żałujemy, że nie istnieje. WARTO.
TYTUŁ | Odrzucony obraz |
AUTOR | C. S. Lewis |
TŁUMACZENIE | Witold Ostrowski |
WYDAWNICTWO | Znak |
DATA i MIEJSCE WYDANIA | Kraków 2008 |
SERIA | |
TYTUŁ ORYGINAŁU | The discarded image |
OPIS
Wprowadzenie do literatury średniowiecznej i renesansowej. Jedna z najważniejszych i najlepszych książek C.S. Lewisa, twórcy Kronik Narnii. Autor wprowadza nas w niezwykły świat średniowiecznej kosmologii, hierarchii niebios i bytów je zamieszkujących, aby przejść do błyskotliwego wykładu średniowiecznych poglądów na umysł, duszę, ciało i historię. Odrzucony obraz to podstawowa lektura dla wszystkich, którzy chcieliby zrozumieć nie tylko średniowieczną literaturę, ale też mentalność ówczesnych ludzi odzwierciedlającą się w metafizyce, astronomii czy geografii. Skarbnica wiedzy o kulturze średniowiecza i renesansu.
NOTKA
C.S. Lewis znany jest powszechnie, jako autor cyklu Opowieści z Narnii, choć tak naprawdę, podobnie jak w przypadku jego przyjaciela Tolkiena, był on przede-wszystkim naukowcem i znawcą literatury oraz języków. Jego olbrzymia erudycja, doskonale widoczna jest właśnie w Odrzuconym obrazie, zbiorze wykładów poświęconych literaturze średniowiecznej i renesansowej. Profesor Lewis nie kryje swojej fascynacji opisywanym przez siebie okresem i utworami, które jak przekonuje stały się podstawą naszej cywilizacji. Autor prowadzi nas przez rożne zagadnienia ze swadą i wprawą wytwornego gawędziarza, nie stroniąc od dygresji i zabawnych porównań. Nie jest to książka łatwa, ale jej przeczytanie niezmiernie poszerza horyzonty i pozwala dojrzeć w wiekach średnich prawdziwa głębię.
TYTUŁ | Koniec Kalifornii |
AUTOR | Steve Yarbrough |
TŁUMACZENIE | Katarzyna Bieńkowska |
WYDAWNICTWO | Czytelnik |
DATA i MIEJSCE WYDANIA | Warszawa 2009 |
SERIA | |
TYTUŁ ORYGINAŁU | The end of California |
OPIS
Poruszający obraz klaustrofobicznego życia w małym miasteczku położonym w delcie Missisipi, gdzie jedynymi dostępnymi rozrywkami są plotki, alkohol i nieodpowiedzialny, graniczący z desperacją seks, a grzechy rodziców – w bezwzględny po faulknerowsku sposób – obciążają dzieci. Krytycy zwracali uwagę na głębokie zrozumienie i wyrozumiałość Yarbrough dla ludzkich słabości i namiętności, podkreślali także pewność i elegancję jego stylu, pisząc między innymi, że jest to „pisarz, który zna siłę i znaczenie niedopowiedzeń”. Koniec Kalifornii to kolejna, po wydanych przez „Czytelnik” Widzialnych duchach (2003) i Jeńcach wojennych (2005), powieść Steve’a Yarbrough, współczesnego pisarza amerykańskiego, który swoją twórczość poświęca przede wszystkim Południu Stanów. Steve Yarbrough jest laureatem trzech prestiżowych nagród literackich: Mississippi Authors Award, California Book Award oraz Mississippi Institute of Arts and Letters Award. Jego prozę tłumaczono również na niderlandzki i japoński.
NOTKA
Steve Yarbrough to wschodząca gwiazda amerykańskiej literatury, a Koniec Kalifornii jest tego najlepszym przykładem. Nie jest to powieść doskonała, ba daleko jej do tego, ale nie sposób nie docenić warsztatu autora, jego trafnych i zaskakujących metafor (- Na tym właśnie polega problem z takimi jak my. Musisz żyć jak pies, żeby w ogóle zaznać czegoś w tym życiu, a potem znów stajesz się człowiekiem, gdy tak naprawdę jedyne, czego chcesz, to dorwać kolejną kość/Omal jej nie powiedział, że swego czasu w albumie rodzinnym było jej zdjęcie z identycznym uśmieszkiem, a on stał obok z brudną pieluchą w ręce i z taką miną, jakby był przekonany, ze zawartość pieluszki i reszta jego życia to jedna i ta sama substancja), czy odmalowania nudy życia, gdzieś w kolejnym bezimiennym miasteczku w środku ogromnych Stanów Zjednoczonych, gdzie ludzie nie żyją, jak w telenoweli lub amerykańskich filmach, ale mają te same przywary co tysiące im podobnych w innych zapadłych dziurach. Nie jest to powieść bez wad, dłużyzn, a w drugiej połowie znacznie traci ona na wartości, poprzez użycie utartych i oklepanych schematów, jednak widać potencjał, oj widać.
Copyright ©http://empiresilesia.pl