Free to play#1: Bitwa o Wesnoth – recenzja

Bitwa o Wesnoth to rewelacyjna strategiczna gra turowa wyprodukowana przez projekt FOSS, na wolnej licencji GNU GPL. Ciągle rozwijana i ulepszana rozgrywa się w autorskim świecie fantasy w krainie Wesnoth.

Bitwa o Wesnoth to strategiczna gra turowa o niezwykle prostej konstrukcji, ale także olbrzymich możliwościach. Pomysłodawcą projektu jest David White. Gra oferuje kilka standardowych trybów rozgrywki oraz samouczek. Podstawą gry są kampanie, których liczba nieustannie rośnie, dzięki zapaleńcom tworzącym nowe mapy i scenariusze (gra oferuje własny edytor map, dzięki któremu każdy może stworzyć swoje projekty; można także tworzyć własne jednostki). Kampanie dzielą się na długość oraz poziom trudności. Poszczególne cele w kampaniach układają się w prosty sposób, większość misji polega na zniszczeniu wrogich dowódców, bądź też obronie pewnego obszaru przez określoną liczbę tur. Aby zdobyć złoto potrzebne do zakupu jednostek, należy zajmować wioski, które generują złoto. Jednostki rekrutuje dowódca, który może je przywoływać tylko w określonym obszarze, którym z reguły jest zamek. Nie możemy zapomnieć, że posiadane już jednostki także pobierają z naszego skarbca odpowiednią kwotę, powiedzmy to żołdu, a także tego, że przywoływane jednostki otrzymują losowe statystyki. Gra przypomina pod wieloma względami klasyczne gry bitewne, przy czym kostkę do gry zastąpił algorytm komputerowy.

Do niezwykle mocnych aspektów gry należy rozgrywka sieciowa, która pozwala w znacznym stopniu konfigurować zabawę, dopasowując m.in epokę, frakcję, dochody danych wiosek, opcje mgły wojny czy rozwój jednostek.

Mechanika gry polega na rozgrywce turowej. Gracze poruszają swoimi siłami po heksagonalnej planszy. Do grywalnych nacji należą: elfy, ludzie, krasnoludy, orki, gobliny, smoki, bandyci, nieumarli. Jednostek istnieje ponad 200, z których każda posiada odpowiednie dla niej statystyki (takie jak inicjatywa, ataki z dystansu, ataki astralne, czy walka wręcz). Jednostki mogą także awansować (samą drogę awansu możemy wybrać), dzięki czemu zwiększają się ich statystyki, a przez co i ich użyteczność w całej kampanii rośnie.  Nie bez znaczenia dla samej rozgrywki jest teren po jakim się poruszamy oraz pora dnia. Dużą rolę w rozgrywce odgrywa zwykłe szczęście (niczym w prawdziwej wojnie), bo nawet gdy opracujemy genialną strategię, może się zdarzyć, że łucznik nie trafi ani razu w przeciwnika, a ten w swojej turze zniszczy naszego wojownika dwoma ciosami. Ta nieprzewidywalność dodaje dodatkowego blasku grze i zapewnia niesamowitą grywalność.

Grze towarzyszy dwuwymiarowa, prosta, acz niezwykle estetycznie wykonana oprawa graficzna oraz klimatyczny podkład muzyczny. W fabułę wprowadzają zaś wstawki komiksowe. Przetłumaczono ją na aż 49 języków.

Jako opensource-owy projekt gra zaskakuje doskonałością wykonania. Mimo, że na pierwszy rzut oka wydaje się nieudolnym klonem innych gier, to tak naprawdę jest niezwykle rozbudowaną, opartą na losowości grą i to w dodatku zupełnie darmową. Naprawdę warto zagrać.

Polski ekran tytułowy w wersji 1.10.5

Polska strona poświęcona grze: http://www.wesnoth.com.pl/news.php

Copyright ©http://empiresilesia.pl

Post Author: Rulez260

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *