Obraz jednego z najważniejszych malarzy niemieckich Carla Spitzwega „Łowca motyli” wpisuje się w fantastyczne przedstawienia XIX-wiecznej fascynacji przyrodą i jej odkrywaniem. Spitzweg jak nikt inny potrafił połączyć przyrodę z nowoczesnością ukazując tym samym przemijanie i to co miało dopiero nadejść.
Carl Spitzweg urodził się 5 lutego 1808 roku w Unterpfaffenfofen w zamożnej, mieszczańskiej rodzinie kupieckiej, co też zaważyła na jego przyszłości, poczuciu smaku i postrzeganiu świata. Na życzenie ojca zdecydował się kształcić na kupca, co miało mu zapewnić dostatnie życie, ale wkrótce wybrał aptekarstwo. Jego trzej bracia także zdobyli dobre wykształcenie: Simon przejął rodzinne przedsiębiorstwo a Eduard został lekarzem. W wieku 11 lat stracił matkę, a ojciec ożenił się ponownie. Po ukończeniu gimnazjum w Monachium młody Carl kształcił się na aptekarza, w 1825 roku rozpoczął pracę w nadwornej aptece królewskiej w Monachium. Kilka lat później zmarł jego ojciec. W 1829 roku Spitzweg rozpoczął pracę w aptece Pod Lwem w Straubing. Rok później rozpoczął studia przyrodnicze na Uniwersytecie w Monachium, które ukończył dwa lata później z wyróżnieniem. W 1833 roku porzucił intratna posadę w aptece i poświęcił się całkowicie swojej pasji – malarstwu. Spitzweg w 1844 roku został stałym współpracownikiem pisma satyrycznego Fliegende Blätter, w którym publikował rysunki humorystyczne i satyryczne. Malarz zmarł po owocnej karierze 23 września 1885 roku w Monachium, gdzie też go pochowano.
Spitzweg w czasie swojej trwającej od 1824 roku kariery namalował ponad 1500 obrazów, z czego około 400 znalazło nabywców prywatnych, głównie wśród mieszczaństwa do którego wszak kierował swoją sztukę. Niemiecki malarz reprezentował późny okres romantyzmu, ewoluujący z czasem z Biedermeiera w impresjonizm. W swym malarstwie Spitzweg skupiał się na obrazowaniu mieszczańskiego środowiska swoich czasów. Przedstawiał biedermeierowskie drobnomieszczaństwo, ekscentrycznych dziwaków i romantyczne wydarzenia, nie stroniąc od ukazywania ludzkich słabości i przywar, co jednak w jego przypadku dalekie było od wulgarności. Wraz z malarzem pejzażystą Eduardem Schleichem odbył szereg podróży, które uświadomiły mu znaczenie krajobrazu i przyrody jako tła. Dzięki doświadczeniu chemicznemu produkował kolory niemal niepodrabialne.
Obraz ten powstał w 1840 roku, a jego oryginał można zobaczyć w muzeum w Wiesbaden. Obraz ma wymiary 31 x 25 cm i namalowana go techniką olejną na drewnie.
Łowca motyli to jedno z wczesnych dzieł artysty, w którym, według specjalistów Spitzweg przedstawił zwątpienie w siebie jako artysty – symbolizować ma to zdziwienie niedzielnego łowcy, wyposażonego w niewielką siatkę na motyle z którą porwał się na łowy, podczas gdy do złapania są dwa marzenia – piękne, dorodne niebieskie motyle. Historycy sztuki utożsamiają oba zwierzęta z arcydziełem, czyli czymś do czego dąży każdy artysta.
Na pierwszym planie widać dwa okazałe motyle, najwyraźniej bardzo rzadkie okazy, a kilka metrów dalej można rozpoznać kolekcjonera motyli na wyprawie. Wpatruje się on ze zdziwieniem w piękno motyli. Łapacz motyli starannie przygotował się do swojej wyprawy, ma wszystko, czego potrzebuje i swoją sieć w dłoni, aby być gotowym w każdej chwili. Ale w kluczowym momencie zastyga w bezruchu. Po prostu stoi nieruchomo i z otwartymi ustami obserwuje odlatujące motyle.
Inne obrazy
Copyright ©http://empiresilesia.pl