W najnowszym przeglądzie mamy okazję przedstawić, epokową antyutopię, western autorstwa twórcy „Drogi”, trzeci i czwarty tom Pięcioksięgu o Wiedźminie oraz analizę dzieł Conrada.
„Rok 1984„, George Orwell
Warszawa 2013, tłum. Tomasz Mirkowicz,
Wydawnictwo Literackie MUZA SA, I wyd.: 1932
OPIS:
Wielki Brat Patrzy – to właśnie napisy tej treści, w antyutopii Orwella krzyczące z plakatów rozlepionych po całym Londynie, natchnęły twórców telewizyjnego show „Big Brother”. Czyżby wraz z upadkiem komunizmu wielka, oskarżycielska powieść straciła swoją rację bytu, stając się zaledwie inspiracją programu rozrywkowego? Nie. Bo ukazuje świat, który zawsze może powrócić. Świat pustych sklepów, permanentnej wojny, jednej wiary. Klaustrofobiczny świat Wielkiego Brata, w którym każda sekunda ludzkiego życia znajduje się pod kontrolą, a dominującym uczuciem jest strach. Świat, w którym ludzie czują się bezradni i samotni, miłość uchodzi za zbrodnię, a takie pojęcie jak ‘wolność” i „sprawiedliwość” nie istnieją. Na kuli ziemskiej są miejsca, gdzie ten świat wciąż trwa. I zawsze znajdą się cudotwórcy gotowi obiecywać stworzenie nowego, który od wizji Orwella dzieli tylko krok. Niestety, piekło wybrukowane jest dobrymi chęciami. A dwa plus dwa wcale nie musi się równać cztery.
OCENA:
Druga, obok powieści Huxleya z wielkich antyutopii pierwszej połowy XX wieku. Orwell przedstawia wizję świata przerażającego, gdzie ludzie są całkowicie kontrolowani i nie ma najmniejszego miejsca na sprzeciw, bądź wątpienie. Książka ta do dzisiaj jest kulturowym fenomenem, pełnym strasznych prawd o ludzkiej naturze. Napisana z wielkim realizmem historia człowieka, który pragnie wolności tak wewnętrznej, jak i zewnętrznej, a dane mu będzie zakosztować tylko cierpienia i upadku.
9/10
„Krwawy Południk„, Cormac McCarthy
2010, tłum. Robert Sudół,
Wydawnictwo Literackie, I wyd.
OPIS:
Oparta na autentycznych wydarzeniach z połowy XIX wieku historia czternastoletniego chłopca, który pewnego dnia ucieka z domu od owdowiałego ojca pijaka i wyrusza na Południe. Wkracza na drogę, która przypomina podróż Dantego w głąb Piekła. To czasy bezlitosnej masakry Indian, ciemne karty w historii Ameryki, naznaczone przemocą i bezprawiem.
OCENA:
Powieść twórcy doskonałej Drogi to książka pełna paradoksów. Z jednej strony mamy do czynienia z brutalnym światem, pełnym przemocy i bezsensownej gwałtowności, a z drugiej ze światem romantycznych awanturników i ich przygód, gdzie każdy z nich to potwór w ludzkiej skórze. Historia dzieciaka i Sędziego to historia podróży na dno piekła, w głąb nieokrzesanej człowieczej natury. Tam, gdzie nie sięga moralność, człowiek człowiekowi staje się wilkiem. McCarthy w swojej powieści, zawiera brudną prawdę. Książka napisana jest lekkim stylem o wielkiej nieprawości w czasach, gdy życie znaczyło tyle ile skalp.
7+/10
„Chrzest ognia„, Andrzej Sapkowski
Warszawa 2001,
superNOWA
OPIS:
Geralt, wyleczony przez driady z ran odniesionych w czasie nieudanego puczu na wyspie Thanedd, wyrusza na poszukiwanie przeznaczonego mu Dziecka Niespodzianki. Oprócz nieodłącznego Jaskra, trubadura i domorosłego filozofa, do kompanii wiedźmina przystępuje pełna temperamentu łuczniczka Milva i nilfgaardzki rycerz, którego poszukują najlepsi szpiedzy cesarstwa.
OCENA:
Środkowy tom pięcioksięgu Sapkowskiego to świetna pełnokrwista rozrywka. Zdecydowanie lepsza od dwóch poprzednich części. Geralt wraz se swoją świtą rodem z klasyki RPG, przemierza ogarnięty pożogą krajobraz, w poszukiwaniu swojego przeznaczenia. Tymczasem wojna trwa w najlepsze i w najlepsze trwa to co w wojnie najgorsze czyli mordy, grabieże i gwałty, a Ciri sama bierze w najlepsze udział w tym tańcu śmierci. Wywiady Imperiów toczą ze sobą śmiertelną grę, a tajemna loża czarodziejek rozsyła wici. To fabularne danie główne, a podlane jest ono najprzedniejszym sosem nieskrępowanej fantazji Sapkowskiego i mimo, że to nic tak naprawdę nowego w dziedzinie fantasy, to AS serwuje nam opowieść w taki sposób, że jedyne czego się chce to dokładkę.
8+/10
„Conrad w wieku dziewiętnastym„, Ian Watt
Gdańsk 1984, tłum. Maria Boduszyńska – Borowikowa
superNOWA, wyd. I
OPIS:
Analiza twórczości Josepha Conrada na tle burzliwego wieku XIX, napisana przez uznanego na świecie specjalistę od tematyki conradowskiej.
OCENA:
Profesor Watt to światowej klasy specjalista w dziedzinie twórczości Josepha Conrada. Jego książka jest błyskotliwym rozkładem twórczości tego pisarza na tle wieku XIX kiedy to powstały największe utwory Conrada, na czele z Jądrem ciemności i Lordem Jimem. Książka ciężka i przeznaczona wyłącznie dla zainteresowanych tematem.
5/10
„Wieża Jaskółki„, Andrzej Sapkowski
Warszawa 2011,
superNOWA,
OPIS:
Jesienne Ekwinokcjum tegoż dziwnego roku przyniosło rozmaite znaki na niebie i na ziemi, które jakoweś klęski i nadzwyczajne zdarzenia niechybnie zwiastowały. Tuż przed północą zerwała się straszliwa zawierucha, zadął potępieńczy wicher, a pędzone po niebie chmury przybrały fantastyczne kształty, wśród których najczęściej powtarzały się sylwetki galopujących koni i jednorożców. Lelki dzikimi głosami wyśpiewywały konajączkę, zaskowyczała straszna beann’shie, zwiastunka rychłej i gwałtownej śmierci, a gdy przegalopował Dziki Gon i rozwiały się chmury, ludzie zobaczyli księżyc – malejący, jak zwykle w czas Zrównania. Ale tej nocy księżyc miał barwę krwi.
W świątyni bogini Melitele trzy osoby śnią ten sam sen. „Krew na jej twarzy… Tyle krwi…”
Bezlitośni zabójcy z Nilfgaardu są już na tropie Ciri. Ta zaś, ciężko ranna, powraca do zdrowia w zagubionej wśród bagien chacie pustelnika Vysogoty. W tym samym czasie drużyna Geralta, pokonując kolejne przeszkody, dociera wreszcie do ukrywających się druidów. Czy wiedźminowi uda się odnaleźć Ciri? Jaką rolę odegra osnuta legendą Wieża Jaskółki?
OCENA:
Czwarta część sagi Sapkowskiego to książka tak świetna jak jej poprzedniczka. Autor w pełnej pomysłów historii, przedstawia nam dalsze losy wiedźmina Geralta, Ciri i innych bohaterów. Pełna genialnych pomysłów i „Sapkowskiego języka”, książka ta jest najlepszym świadectwem potęgi polskiej fantasy.
8+/10