Oxenfree to ciekawa i niestandardowa opowieść osadzona w ramach dwuwymiarowej, wydawałoby się, prostej gry przygodowej osadzonej na silniku UNITY. Na koniec okazuje się, że to wielowymiarowa historia z ciekawym gameplayem, bardzo dobrze przyjęta nie tylko przez krytyków growych.
Oxenfree oznacza w świecie angielskojęzycznym zwrot stosowany podczas zabawy w berka lub chowanego. Dokładnie sformułowanie to brzmi Olly olly oxenfree i oznacza zakończenie dotychczasowej gry i rozpoczęcie nowe, co doskonale obrazuje to z czym mamy do czynienia w grze studia Night School Studio, którego głównymi postaciami są Adam Hines, Sean Krankel, Hether Gross i Bryabt Cannon. To niewielkie, założone w 2014 roku studio nastawione jest na tworzenie artystycznych gier przygodowych i w 2021 roku trafiło pod skrzydła potentata branży streamingowej Netflix.
Oxenfree swoją premierę miała na początku 2016 roku na komputery osobiste z systemem Windows oraz macOS i na konsolę Xbox One. W kolejnych latach pojawiły się wersję na PlayStation 4, Nintendo Switch oraz komputery osobiste z systemami Linux i iOS Android.
Protagonistką gry jest nastoletnia Alex, która z grupa przyjaciół przybywa na Wyspę Edwarda, aby w ten sposób uczcić zakończenie szkoły licealnej. Nasi bohaterowie przeżywają pierwsze porażki lub zwycięstwa, pierwsze miłości i odrzucenia. Pałają do siebie różnymi emocjami, maja plany na jutro i na dalszą przyszłość. Nagle w czasie imprezy na plaży wszystko się zmienia, a oni trafiają do świata niczym z seriali Z archiwum X oraz Miasteczko Twin Peaks. Wyspa na którą trafiają nasi bohaterowie to Wyspa Edwardsa. W czasie II wojny światowej były w tym miejscu prowadzone przez armię amerykańską tajne badania.
Twórcom gry przyświecała idea stworzenia naturalnej gry fabularnej, do granic możliwości imitującej prawdziwe życie. Programiści zrezygnowali więc z przerywników filmowych, oddając graczom pełnię władzy nad rozgrywką. Osią rozgrywki pozostaje klasyczny przygodówkowy model walk and talk. Twórcy zastosowali jednak przy tym rewolucyjny system dialogowy. Opiera się ona na tak zwanych dymkach mowy (które nie występują jedynie w przerywnikach filmowych) wyświetlających się w czasie rzeczywistych nad głową naszej protagonistki – dają one jej możliwość wyboru pomiędzy dwiema lub trzema wariantami dialogu. Tylko od nas zależy czy włączymy się do rozmowy, zbędziemy kwestie NPC-a milczeniem, przerwiemy jego wywód – wyboru tego możemy dokonać w dowolnym momencie, dodatkowo jednocześnie nasza bohaterka ma możliwość swobodnej eksploatacji świata gry. Używanie opcji dialogowych ma decydujący wpływ na rozgrywkę i determinuje relacje pomiędzy Alex a jej przyjaciółmi. Gra oprócz rozmów i eksploracji świata oferuje także interakcję z otoczeniem. W tym celu musimy wykorzystywać nasze małe, poręczne radio oraz znaleźć odpowiednią częstotliwość fal radiowych, co umożliwi nam otwarcie drzwi, odnalezienie jakiegoś przedmiotu lub komunikację z innym wymiarem.
W grze zawarto kilka różnych zakończeń zależnych od wyborów gracza i prowadzonych przez niego dialogów. Oxenfree to tytuł całkowicie nieliniowy, który żyje wraz z poczynaniami gracza.
Za muzykę do gry odpowiada Andrew Rohrmann (znany także jako scntfcs), który wykorzystał w procesie produkcji oprócz możliwości jakie daje muzyka cyfrowa, także między innymi magnetofon szpulowy, a więc analogowe rejestratory i odbiorniki.
Graficznie Oxenfree prezentuje się bardzo ciekawie. Można w niej odnaleźć wiele z pozoru sprzecznych rozwiązań, takich jak mieszanie ciemnych kolorów z jasnymi czy misz masz ręcznie rysowanych elementów z tymi zaprojektowanymi cyfrowo. Gra rozgrywa się w środowisku 2,5D, co oznacza tyle, że trójwymiarowe postacie poruszają się w dwuwymiarowej przestrzeni.
©http://empiresilesia.pl