Historia Historia Niemiec

Hanza – Potęga Bałtyku

800px Holstentor 03

Hanza była potężnym konglomeratem miast handlowych, stojącą ponad królestwami, choć jej jądro znajdowało się na terytorium dzisiejszych Niemiec. Stała się monopolistą na wielu rynkach, zdominowała lokalny handel i w obronie swych praw potrafiła toczyć wojny z całymi krajami. A wszystko zaczęło się od solonych śledzi.


Hanza, zwana też Ligą/Związkiem Hanzeatyckim, była europejskim związkiem kupców a później miast handlowych. Nazwa ta wywodzi się ze staro wysoko niemieckiego słowa Hansa, co oznacza grupa. W szczytowym okresie swego istnienia w skład najbardziej rozwiniętego związku partnerskiego (istniały podobne np. we Włoszech) wchodziło ponad 150 miast.

Mapa najważniejszych miast należących do Hanzy

Już od XII wieku powstawały w Europie związki kupieckie miast. Jako pierwsze takowe zorganizowano w Niderlandach, kolejna – tzw. Hanza londyńska ukształtowała się specjalnie dla handlu wełną z Anglią i tworzyło ją 15 miast z Flandrii, ówczesnego zagłębia tego produktu. Mimo dużej roli, jaką odegrały wyżej wymienione związki kupieckie, dziś mówi się tylko o jednej, tej największej, doszukując się nawet w niej korzeni zjednoczenia Europy. Historia związku rozpoczęła się w połowie XII wieku, by około 1400 roku osiągnąć szczyt swej władzy i wpływów. Wraz z odkryciami geograficznymi, znaczenie Hanzy stopniowo malało. Co ciekawe, związku nigdy formalnie nie rozwiązano.

 

Kantor Hanzy w Brugii

Początek.

Około 1100 roku rozpoczął się czas gwałtownego przyspieszenia wymiany handlowej i stałej, szybko wzrastającej urbanizacji. W połowie wieku istniało na terenie dzisiejszych Niemiec około 200 miast i miasteczek. Pięćdziesiąt lat później takowych było już około 500. Kupcy i handlarze dla bezpieczeństwa i obniżenia kosztów łączyli się w hansy (słowo to wywodzi się od staro-wysoko niemieckiego i oznacza – grupę, gromadzić się). W roku 1143 graf Adolf II Holsztyn zakłada na brzegu rzeki Trave miasto Lubeka (pierwszy niemiecki port na wybrzeżu morza Bałtyckiego), które już w parę lat później, przeżywając gwałtowny rozwój, staje się centrum handlowym i przeładunkowym dla towarów z Rusi i Skandynawii oraz niemieckich kolonizatorów udających się do ówczesnej Liwonii czyli dzisiejszej Łotwy. W 1160 roku (należało już wtedy do Henryka Lwa) miasto otrzymało prawa miejskie. Ten rok jest również uważany za początek tzw. Kaufmannshanse (Hanzy kupieckiej). Stopniowo kupcy z Lubeki monopolizowali handel, a niebagatelne znaczenie przy tym miał fakt nadania kupcom tzw. przywileju altrenburskiego, który zrównywał ich prawami z kupcami z Gotlandii, którzy dotychczas pełnili nadrzędną rolę w handlu na morzu Bałtyckim (takich przywilejów Lubeka otrzymała więcej). Kupcy z wyspy mogli więc dostarczać towary tylko i wyłącznie do Lubeki, natomiast dalszy transport był wykluczony i przechodził w ręce lubeckich kupców.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/Stadssigill_foer_staden_Luebeck.png
Pieczęć miasta Lubeki (ok. 1280)

Dzięki konsorcjum kupców, zamienionemu w świetnie działający kartel, którzy połączyli w jeden organizm handel drogami morskimi i lądowymi, handlarze lubeccy szybko opanowali drogi handlowe dotychczas opanowane przez Skandynawów i handlarzy z południa Niemiec. Dodatkowym impulsem do rozwoju miasta stała się kolonizacja niemiecka na wschodzie. Kolejną ważną datą w historii Lubeki było nadanie jej przez cesarza Fryderyka II statusu: specialis civitas et locus imperii, czyli wolnego miasta Rzeszy, podległego bezpośrednio cesarzowi (gwarantowało to miastu i jego kupcom samodzielne egzekwowanie ceł i podatków.

Inne miasta na północy dzisiejszych Niemiec: Brema, Hamburg, a także te z głębi kraju, podobnie jak Lubeka przeżywały dynamiczny rozwój ekonomiczny. Doskonalono system transportu, m.in przez wprowadzenie nowego typu statków – kóg, które dzięki większej ładowności i stabilności pozwalały na transport większej ilości towarów niż dotychczasowe rodzaje statków. Dania czując zagrożenie ze strony kupieckiej Lubeki i miast jej pokrewnych próbowała zbrojnie przeciwstawić się im, jednak koalicja Lubeki, Bremy i Hamburga pokonały siły Waldemara I, duńskiego króla. Po zwycięstwie nasiliła się współpraca między miastami, a w 1243 roku podpisana oficjalny sojusz handlowy między Hamburgiem a Lubeką, do którego dołączyły m.in Brunszwik, Magdeburg i Kolonia.  Sojusz ten uważa się za początek tzw. Städtehanse, czyli związku miast, w skrócie nazywanego Hanzą.

Jedna z bram miejskich Lubeki, około 1900r.

Bibliografia:

  • https://pl.wikipedia.org/wiki/Hanza
  • https://de.wikipedia.org/wiki/Hanse
  • https://pl.wikipedia.org/wiki/Lubeka
  • Die Hanse, „Geoepoche”, nr 82, 2016

Copyright ©http://empiresilesia.pl

One thought on “Hanza – Potęga Bałtyku

  1. Osobiście o istnieniu czegoś takiego, jak związek hanzeatycki, dowiedziałem się z serii powieści fantastyczno-historycznych autorstwa Andrzeja Pilipiuka pt. „Oko jelenia”. Całkiem ciekawe i pod względem fabuły, i przedstawienia średniowiecznego świata. Temat wydaje się ciekawy i chyba warto o nim poczytać bardziej szczegółowo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back To Top