Rozpoczynamy nasz nowy cykl nieprzypadkowo, mianowicie od, naszym zdaniem, najlepszego polskiego filmu, jaki kiedykolwiek powstał. Filmu niestety zapomnianego i to zupełnie niesłusznie. Chodzi o Bazę ludzi umarłych w reżyserii Czesława Petelskiego.
FABUŁA:
Kierowcy zwożący drzewo w Bieszczadach to banda typów spod ciemnej gwiazdy. Codziennie ryzykują życie, jeżdżąc na rozpadających się ciężarówkach. Planują porzucenie niebezpiecznej pracy na odludziu. Sytuacja Apostoła, Dziewiątki, Warszawiaka i Orsaczka zmienia się, kiedy partia wysyła tam Zabawę z zadaniem zatrzymania kierowców na miejscu pracy. Zabawie towarzyszy żona Wanda. Kobieta od swojego ewentualnego kochanka domaga się jednego: aby ją zabrał z ponurego pustkowia. O jej względy zaczynają rywalizować Dziewiątka, Warszawiak, nowy pracownik Partyzant oraz przywożący wypłaty Buźka. Konflikt wisi w powietrzu, a jazda na niesprawnych wozach musi prędzej czy później doprowadzić do tragedii.
O FILMIE:
Według niektórych znawców najlepszy polski film, nakręcony w jej historii. To film niemal doskonały, z wybitnymi rolami wielkich aktorów, niezmąconymi współczesnością, surowymi krajobrazami Bieszczad (wtedy utożsamianych z okrutnymi, górami i walkami z UPA. Kucharski pisze: „Twarde charaktery, dzika przyroda, walka o – przewrotną – kobietę„.
Choć, jak widnieje w filmie: scenopis i reżyseria Czesław Petelski, to prawdziwym autorem tej historii jest nieodżałowany Marek Hłasko. Jego druga praca jako kierowca ciężarówki w bazie transportu w Bystrzycy Kłodzkiej stała się inspiracją do stworzenia jego pierwszej powieści: Następny do raju (początkowo miała się ona nazywać: Głupcy wierzą w poranek). Sam Hłasko mówił o swojej bezkompromisowej powieści: z Następnego można było zrobić dobry film – wypadki samochodowe, bicie po pysku, eksplozje, bohaterce filmu robią się na tyłku odciski, gdyż tak ją tam bez przerwy wszyscy rżną – dobry film dla młodzieżowego widza. Petelski przerabiając pierwowzór, dodał jedną scenę i niemal całkowicie zmienił zakończenie, a i za tym jego wydźwięk, co nie spodobało się kontrowersyjnemu pisarzowi, przez co ten wycofał się z projektu, i kazał usunąć swoje nazwisko z napisów końcowych.
Film ma charakter westernu, w którym konie zastąpiono zdezelowanymi ciężarówkami, a także filmu noir. To także film o pewnej dozie fatum, która ciążąc nad każdym z bohaterów determinuje go, i nie pozwala rozpocząć lepszego życia. Zaskakujący pozostaje fakt, że reżyser (kręcił także filmy wraz z żoną) w późniejszym okresie stał się jednym z czołowych realizatorów socfilmu, a Baza… pozostaje jego największym dziełem, niemal wyprutym z idei, a skupiającym się na ludziach. To obraz pełen fatalizmu, obrazujący zamknięty świat, choć bez murów i krat, z którego każdy z bohaterów chce się uwolnić, ale nie może. Świat przesiąknięty nieuchronną i ponadczasową śmiercią.
CIEKAWOSTKI:
- Znana warszawska piosenka wykorzystana w filmie:
Harmonia na trzy-czwarte
z cicha rżnie,
Ferajna tańczy, wszystko z drogi!
Z szaconkiem, bo się może
skończyć źle,
Gdy na Gnojnej bawimy się
- Cytaty:
„W mieście bracie nuda, tam masz tylko bracie wódę i dziwki, dziwki kłamią, od wódy łeb boli.”
„To twoja żona? Niedobrze. Jak to mówi pismo święte: niewiasta! yy, niewiasta! Coś takiego. W każdym razie coś z niewiastą i coś, że bardzo źle.”
„Lekkomyślny młodzianku, wypiłem twoją wodę, aby cię uchronić od pokus piekielnych. Zresztą, twoja woda była obrzydliwa.”
„Pożycz 5 patyków.
Oddasz?
Nie.
Twoje szczęście.”
„Raz w życiu pomyliły mi się kroki i od tego czasu chodzę krzywo.”
Dane Filmu:
- reżyseria: Czesław Petelski
- premiera: 10 sierpnia 1958
- muzyka: Adam Walaciński
- zdjęcia: Kurt Weber
- scenariusz: Czesław Petelski, Marek Hłasko
Obsada:
- Zygmunt Kęstowicz – Zabawa
- Emil Karewicz – Warszawiak
- Teresa Iżewska – Wanda
- Leon Niemczyk – Dziewiątka
- Aleksander Fogiel – Apostoł
- Tadeusz Łomnicki – Partyzant
- Roman Kłosowski – Orsaczek
- Adam Kwiatkowski – Buźka
- Juliusz Grabowski – Marcinkowski
Zdjęcia:
Film kręcono w okolicy wsi Bielice w Kotlinie Kłodzkiej.
Bibliografia:
- http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/artykuly/baza-ludzi-umarlych/15
- Kot W., Sto najważniejszych scen filmu polskiego, Poznań 2014.
- http://www.filmoznawcy.umk.pl/teksty/bazaludziumarlych_bryk.html
- Kucharski K., Kino polskie 1945-1959, Toruń 2008.
Copyright ©http://empiresilesia.pl