100 klasyków na 100 wieczorów

100 klasyków na 100 wieczorów #33: Ralph Vaughan Williams: Fantazja na temat Thomasa Tallisa

Vaughan Williams Hoppé

Ralph Vaughan Williams uznawany jest za jednego z najważniejszych brytyjskich kompozytorów w historii. Do jego najważniejszych muzycznych dokonań należą Fantazja na temat „Greensleeves” i Fantazja na temat Thomasa Tallisa oraz Wzlatujący skowronek.

AUTOR

Ralph Vaughan Williams

Williams urodził się w Down Ampney w południowo-zachodniej Anglii, w rodzinie należącej do wyższej klasy średniej (jego rodzina była spokrewniona z Darwinami). Od najmłodszych uczył się grać na fortepianie, którego szczerze nienawidził i na skrzypcach. Następnie studiował muzykę na Royal College of Music oraz Trinity College w Cambridge, gdzie poznał wielu przyszłych uznanych kompozytorów. W czasie swojej edukacji poznał wielu myślicieli, artystów i uczonych ( G. E. Moore, Bertranda Russella, historyka G. M. Trevelyana i muzyka Hugh Allena). Pobierał nauki także w Paryżu i Berlinie, między innymi u Ravela czy Elgara. Swoją kompozytorską karierę rozpoczął w 1902 roku publikując pieśń Linden Lea. Następnie zaczął podróżować po Anglii i zbierać ludowe motywy, pieśni i melodie. Został współzałożycielem Folk-Song Society. Jeszcze przed wojną odniósł kilka sukcesów kompozytorskich (symfonia morza, symfonia londyńska, Fantazja na temat Tallisa). Po pierwszej wojnie światowej, w której brał udział, jego twórczość nacechowała się przebytymi doświadczeniami. Wkrótce zaczął wykładać muzykę i prowadzić Bach Choir, w 1935 roku odznaczono go Orderem Zasługi.  Komponował do końca życiu, a wiele jego utworów z późniejszego okresu odniosło zaskakujące sukcesy (5 i 6 Symfonia). Pisał symfonie, opery, a wielki Joseph-Maurice Ravel skomplementował go tymi słowy: to jedyny z moich uczniów, który nie pisze mojej muzyki.

800px-Ralph_Vaughan_Williams_in_Dorking


UTWÓR

Fantazja na temat Thomasa Tallisa

Fantazja na temat Thomasa Tallisa to utwór przewidziany na orkiestrę smyczkową. Ralph Vaughan Williams skomponował go w 1910 roku, a prawykonanie miało miejsce w tym samym roku podczas Festiwalu Trzech Chórów w katedrze w Gloucester. Williams zaprezentował swój około 15-minutowy utwór osobiście prowadząc orkiestrę London Symphony Orchestra. W późniejszym czasie (1913 i 1919) poprawił różne części partytury, aż otrzymała ona obecnie znany kształt i długość, skróconą o około 2 minuty co do pierwotnej wersji. Utwór przeznaczony jest na podwójną orkiestrę smyczkową z kwartetem smyczkowym. Druga orkiestra ma jednak ograniczony skład, podczas gdy pierwsza ma skład pełny.

Znawca muzyki Williamsa, James Day, stwierdził, że Fantasia jest bezsprzecznie pierwszym dziełem Vaughana Williamsa, które jest rozpoznawalne i jednoznacznie jego i nikogo innego.

Nazwa utworu wywodzi się od nazwiska autora oryginalnej wersji utworu, Thomasa Tallisa (ok. 1505-1585), który skomponował ten utwór, jako jeden z dziewięciu Psałterza arcybiskupa Matthew Parkera z 1567 roku.

Muzyka Williamsa wywodziła się jeszcze z późno-wiktoriańskich i późno romantycznych muzycznych stylizacji w stylu Elgara. Konserwatyzm brytyjskiego kompozytora można w tym wypadku uznać za duża zaletę. Jego utwory cechowały się wysublimowaną konstrukcją, co też doskonale widoczne jest w Fantazji na temat Thomasa Tallisa. Williams zachowując oryginalną technikę Tallisa, jeszcze głębiej wszedł w oniryczną melodykę, jednocześnie przełamywana przez solistów wyodrębnionych z całości orkiestry.  


Copyright ©http://empiresilesia.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back To Top