Sztuka

Sztuka szoku: Deszcz, para i szybkość – Joseph Mallord William Turner

800px-Turner_-_Rain,_Steam_and_Speed_-_National_Gallery_file

Olejny obraz Deszcz, para i szybkość stał się zapowiedzą nowych czasów. Mknący po moście w przyszłość pociąg, zostawia za sobą przeszłość rozpływającą się w mgle. Signum temporis XIX wieku. 

Joseph Mallord Wiliam Turner
ur. 23 kwietnia 1775 roku w Londynie, zm. 19 grudnia 1851 roku w Londynie

Joseph Turner urodził się w obecnej dzielnicy Londynu – Covent Garden. Jego ojciec był golibrodą i wytwarzał peruki. Sam Jospeh do końca życia był dumny ze swego pochodzenia i nigdy nie wyzbył się specyficznej gwary brytyjskich robotników ze wschodniej części stolicy – Cockney. Pierwszy obraz namalował w wieku 12 lat, a dwa lata później zaczął uczęszczać na kursy przygotowawcze do wstąpienia do Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w wieku 21 lat pokazał swój pierwszy obraz olejny – Rybacy na morzu. Turner dbał o swoją prywatność i obracał się jedynie w wąskim kręgu swoich przyjaciół, rodziny i mecenasów. Z biegiem lat coraz bardziej odgradzał się od świata zewnętrznego i stawał się ekscentryczny, co przykleiło mu łatkę typowo angielskiego dżentelmena. Już za życia uznawany był za słynnego artystę, a szybkie uznanie oraz wsparcie bogaczy pozwoliło mu na podróże zagraniczne. Jego twórczość inspirowała wielkich malarzy, do których zalicza się impresjonistów Claude’a Moneta i Camille Pissarro oraz abstrakcjonistę Marka Rothko. Umarł w Londynie.

https://pl.khanacademy.org/humanities/becoming-modern/romanticism/england-constable-turner/a/who-is-jmw-turner

Ilustracja

  • Rybacy na morzu (znany także jako Pejzaż morski z Cholmeley) (1796, olej na płótnie, 91,5×122,4 cm, Tate Gallery, Londyn)
  • Poranek w górach Coniston Fells, w hrabstwie Cumberland (1798, olej na płótnie)
  • Piąta plaga egipska (1800, olej na płótnie, 124×183 cm, Indianapolis Museum of Art)
  • Bohater setki bitew (1800-1847, olej na płótnie, Galeria Tate, Londyn)
  • Holenderskie statki w wichurze (1801, olej na płótnie, 162,5×221 cm, National Gallery w Londynie)
  • Burza śnieżna: Hannibal przekraczający Alpy 1812 obraz olejny, 146×237 cm, Tate Gallery, Londyn)
  • Przejście przez strumień (1815, olej na płótnie, 193×165 cm, Tate Gallery, Londyn)
  • Dydona wznosi Kartaginę (1815, olej na płótnie, 155,5×230 cm, National Gallery, Londyn)
  • Zatoka Neapolitańska lub Gniew Wezuwiusza (ok. 1817, akwarela na papierze, 17,6 × 28,4 cm, Tate Gallery, London)
  • Bitwa pod Trafalgarem (1823-1824, olej na płótnie, 261,5×368,5 cm, National Maritime Museum, Greenwich)
  • Ramstage (1826–1828, ołówek i akwarela na papierze, 16×23,2 cm, Tate Gallery, London) z cyklu Porty Anglii
  • Ulisses drwiący z Polifema (1829, olej na płótnie, 132,7×203,2 cm, National Gallery, Londyn)
  • Pożar Izby Lordów i Izby Gmin (1834, 92,1× 23,2 cm, Philadelphia Museum of Art, Filadelfia)
  • Wenecja – widok z kanału Giudecca (1840, 61×91,5 cm, Muzeum Wiktorii i Alberta, Londyn)
  • Statek niewolniczy (1840, olej na płótnie, 90,8×122,6 cm, Museum of Fine Arts, Boston)
  • Księżyc w nowiu lub Straciłem łódkę, nie będziesz mieć serca (1840, olej na desce mahoniowej)
  • Burza śnieżna (Parowiec wychodzący z portu) (1842, olej na płótnie, 91,5×122 cm, Tate Gallery, Londyn)
  • Ostatnia droga Temeraire’a (1839, olej na płótnie, 91×122 cm, National Gallery, Londyn.

Twórczość Turnera opierała się na emocjonalnych kompozycjach, ukazujących głównie krajobrazy i motywy morskie. Nie stronił jednak od różnych technik i form. W jego malarstwie można odnaleźć obrazy olejne i akwarele, wielkie, monumentalne chwile historii, i niewielkie detale.Nad wszystkim jednak można dostrzec znak czasów. Jego styl ewoluował na przestrzeni lat. Na początku Turner skupiał się na malarstwie pejzażowym, z biegiem lat jego sztuka skupiła się na grze światłem i kolorem. Większą rolę zaczął przykładać do warunków atmosferycznych i zjawisk naturalnych. 

800px-Turner_-_Rain,_Steam_and_Speed_-_National_Gallery_file

Obraz Deszcz, para, szybkość powstał w 1844 roku. Ten olejny obraz (wymiary: 91×122 cm) po raz pierwszy wystawiony został w Royal Academy of Arts. Obraz powstał po podróży Turnera Great Western Railway. W jej czasie, artysta wychylił się przez okno pędzącego pociągu w czasie burzy, aby dogłębnie przeżyć siłę żywiołu. Most, który widzimy na obrazie to Maidenhead Railway biegnący nad Tamizą. Jego projektantem był inżynier i wizjoner Isambard Kingdom Brunel. Historycy sztuki do dzisiaj prowadzą zażarte dyskusje czego wyrazem jest obraz. Czy pochwałą techniki, czy też pieśnią nad jej zawodnością. A może obawą przed rozwojem technologicznym.

Inne Obrazy

Joseph Mallord William Turner, Rybacy na morzu (Pejzaż morski z Cholmeley), olej na płótnie, 91 x 122 cm
Joseph Mallord William Turner, Śnieżyca: Hannibal ze swoim wojskiem przekracza Alpy, na wystawie w 1812 roku, olej na płótnie, 146 x 237 cm.
Ilustracja
Joseph Mallord William Turner, Ostatnia droga Temeraire’a, 1839, olej na płótnie, 91×122 cm.

Copyright ©http://empiresilesia.pl

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back To Top